E-recepty: jak długo są ważne? Czy wszystkie leki trzeba kupić w jednej aptece? Oto 7 najważniejszych pytań i odpowiedzi o e-recepty


Od 8 stycznia obowiązują e-recepty. Teraz nie musimy chodzić do apteki z drukami z kodami kreskowymi albo z telefonem komórkowym, w którym w SMS-ie lub w mejlu mamy czterocyfrowy kod. Dlatego pacjenci mają szereg pytań dotyczących e-recept.

Zebraliśmy najważniejsze pytania Czytelników i Internautów. Wyjaśniamy wątpliwości dotyczące e-recept. Oto wszystko, co o e-receptach powinniście wiedzieć.

1. Jak długo ważna jest e-recepta? Recepta, na której nie oznaczono terminu realizacji recepty, nie może być zrealizowana po upływie 30 dni od daty jej wystawienia albo naniesionej na niej daty realizacji „od dnia”, natomiast jeśli lekarz zaznaczy w systemie (zgodnie z aktualną wiedzą medyczną) recepta może być ważna do realizacji cały rok - czyli 365 dni - chodzi o osoby przewlekle chore, które cały czas przyjmują określone leki. Ale to nie znaczy, że powinniśmy w tym czasie unikać wizyt lekarskich. Są trzy grupy leków, których termin realizacji się nie zmienia. Tak to antybiotyki, które trzeba zrealizować w ciągu 7 dni, leki psychotropowe, które trzeba zrealizować w ciągu 30 dni i preparaty immunologiczne lub w ramach importu docelowego. Recepty w tym wypadku należy zrealizować w ciągu 120 dni.

2. Mam kod, ale nie znam nazw swoich leków. Co zrobić? Czterocyfrowy KOD otrzymany przez nas w przychodni podajemy w aptece. Farmaceucie na ekranie komputera pokazuje się e-recepta wraz z przepisanymi lekami. W czasie wizyty lekarz informuje nas jakie nam leki przepisał. Poza tym możemy je sprawdzić na własnym telefonie komórkowy, gdzie przesyłana jest e-recepta. W przychodni możemy także poprosić o wydruk informacyjny, podobny do recepty papierowej, który zawiera te informacje. Wszystkie leki znajdują się na Internetowym Koncie Pacjenta. NFZ zachęca, by się do niego zalogować. Tam w każdej chwili można sprawdzić i zobaczyć wszystkie nasze e-recept, gdzie jest podana nazwa leku, liczba opakowań i dawkowanie.

3. Na e-recepcie mam kilka leków. Czy muszę je kupić w jednej aptece? Pakiet e-recept zawiera do pięciu preparatów. Nie musimy wszystkich kupować w jednej aptece. Pacjent może każdy lek wykupić w innej aptece. Jednocześnie jeśli rozpocznie realizację 1 leku zawierającego np. dwa opakowania a wykupi tylko jedno to po kolejne opakowanie musi wrócić do tej samej apteki.

4. Skasowałem niechcący SMS z kodem na leki. Co zrobić? E-recepty możemy otrzymać w trzech formach: jako SMS zawierający czterocyfrowy kod naszej recepty, jako e-mail z plikiem w formacie PDF lub jako wydruk, który wręcza nam lekarz. Jednocześnie zawsze można poprosić lekarza lub upoważnioną przez niego pielęgniarkę o podanie jeszcze raz kodu do e-recepty.

5. Czy lekarz, który przyjdzie na wizytę domową może wystawić e-receptę, czy papierową? Czy taką papierową zrealizuję w aptece? - Jest możliwość wystawienia recepty papierowej podczas wizyty domowej w przypadku braku dostępu do systemu np. awaria prądu, czy braku dostępu do Internetu. W takiej losowej sytuacji najważniejsze będzie to, żeby pacjent otrzymał lek. Nadal recepty papierowe wystawiane będą na import docelowy oraz w obiegu transgranicznym a w przypadku recept pro auctore i pro familiae lekarze maja możliwość wystawienia e-recepty lub recepty papierowej. Poza tym weterynarze też będą mogli wypisywać papierowe recepty

6. Mam leki przepisane na rok, a ale chcę je kupić tylko na kwartał. Czy gdzieś ten fakt zostanie zaznaczony? Tak, jednorazowo mamy możliwość wykupienia leków na 180 dni stosowania z wyjątkiem leków psychotropowych. W systemie pozostaje informacje, które leki jeszcze nie zostały zrealizowane i można ponownie się po nie zgłosić do apteki.

7. Czy farmaceuta może wymienić mi leki wypisane na e-recepcie na tańsze zamienniki (jak to było wcześniej)? Farmaceuta, a wcześniej lekarz powinien poinformować o tańszych zamiennikach. W aptece farmaceuta wyda nam zamiennik leku zaordynowanego na e-recepcie. 


Załączniki

- brak opisu
- brak opisu
- brak opisu