Rondo Dmowskiego zostanie przebudowane. W centrum Warszawy zmiany w organizacji ruchu pieszych i rowerzystów


Warszawa od dawna przymierza się do zmian na Rondzie Dmowskiego. Plany nabierają coraz bardziej realnych kształtów. Znamy już w zasadzie wszystkie założenia przebudowy i zmian. Przyjrzyjmy się co czeka nas w centralnym punkcie stolicy.

Stołeczny ratusz szykuje się do kolejnego etapu powstawania Nowego Centrum Warszawy. W ramach tego przedsięwzięcia przygotowywane są zmiany w centralnym punkcie stolicy. To zapowiadane od dawna przekształcenia dotyczące Ronda Romana Dmowskiego. Dotyczą one wytyczenia naziemnych przejść dla pieszych oraz dróg rowerowych, a także zmian w przystankach komunikacji miejskiej. Jak deklaruje miasto nie chodzi tylko o wspomniane przejścia dla pieszych.

Operacja jest znacznie bardziej skomplikowana niż może się wydawać. Zastępca Prezydenta Warszawy Rafała Trzaskowskiego, Michał Olszewski, zwrócił uwagę chociażby, że przystanki tramwajowe staną się dostępne dla osób mających trudności w poruszaniu się. Proponowane rozwiązanie ułatwi też przesiadkę z pociągu ze stacji PKP Śródmieście na tramwaj.

Skorzystają także rowerzyści

Nowo projektowane fragmenty dróg rowerowych połączą oddzielone odcinki trasy rowerowej wzdłuż ulicy Marszałkowskiej. Jej wybudowanie pozwoli uzupełnić brakujący obecnie odcinek aż do Świętokrzyskiej. Z kolei przebudowa skrzyżowania Marszałkowskiej z Nowogrodzką sprawi, że Nowogrodzka stanie się dla rowerzystów wygodną alternatywą dla Alej Jerozolimskich.

Zaplanowano także przejazd rowerowy i odcinek drogi rowerowej do ul. Widok (z kontraruchem rowerowym). Podobne rozwiązanie, z kontraruchem dla rowerów, zastosowane będzie także przez Aleje Jerozolimskie po zachodniej stronie, na wysokości ul. Poznańskiej oraz przez ul. Marszałkowską po południowej stronie, na wysokości ul. Nowogrodzkiej. Jak podkreślał wspomniany przez nas wiceprezydent miasta takie rozwiązania zapewnią rowerzystom bezpieczny przejazd przez Rondo Dmowskiego i centrum Warszawy.

Rondo Dmowskiego otrzyma zmienione przystanki

Tu również ratusz chciałby postawić na ułatwienie dostępu jak największej grupie osób. Łatwiejsze będzie skorzystanie z nich dla osób z trudnościami w poruszaniu się, a także zapowiedziano prostszą przesiadkę ze stacji PKP Warszawa Śródmieście. Nie będzie już konieczności korzystania z przejść podziemnych, żeby zmienić środek komunikacji, którym się poruszamy.

Przedłużone i poszerzone przystanki tramwajowe będą miały po około 66 metrów, tak by mieściły się na nich po dwa tramwaje. Całość będzie podłączona do Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem by zoptymalizować czas świateł, a piesi mogli pokonać spokojnie obie jezdnie. Podtrzymany zostanie priorytet dla tramwajów, więc nowe przejścia mają nie wydłużać ich przejazdu przez Rondo Dmowskiego. Cały projekt zmian poniżej.

Dobre oferty na Rondo Dmowskiego

Ratusz zadowolony jest z przesłanych na przebudowę Ronda ofert. Większość z nich mieści się w przewidywanym na ten cel budżecie, a pojawiły się także niższe, pozwalające na pewne oszczędności. Miasto chciałoby przeznaczyć na ten cel 14 306 651 zł. Najniższe oferta opiewa na niewiele ponad 11 milionów złotych.

Co ciekawe, firma, która ją złożyła zrealizowała niedawno przebudowę Ronda Czterdziestolatka. Czy możemy się domyślać, że to właśnie Balzola Polska Sp. z o.o. przebuduje Rondo Dmowskiego? Niezależnie od tego na którą z ofert zdecyduje się Warszawa, prace mają zakończyć się w ciągu sześciu miesięcy od ich rozpoczęcia. Miasto liczy, że będzie to przed końcem obecnego roku kalendarzowego. Jeszcze w 2021 roku możemy mieć zatem odmienione Rondo Dmowskiego. Miłośnicy przejść podziemnych w pobliżu Metra Centrum też mogą jednak spać spokojnie, nie zostanie ono zlikwidowane.


Załączniki

- brak opisu
- brak opisu